Consiliul superior de medicină legală

Menu
  • Anunțuri
  • Experți medico-legali
    • Experți medico-legali oficiali
    • Experți medico-legali independenți
    • Criteriile de atestare a calității de expert medico-legal
  • Hotărâri
    • 2023
      • Hotărâri 21.11.2023
        • Hotararea nr. 9 din 21.11.2023
        • Hotararea nr. 8 din 21.11.2023
        • Hotararea nr. 7 din 21.11.2023
        • Hotararea nr. 6 din 21.11.2023
        • Hotararea nr. 5 din 21.11.2023
        • Hotararea nr. 4 din 21.11.2023
        • Hotararea nr. 3 din 21.11.2023
        • Hotararea nr. 2 din 21.11.2023
        • Hotararea nr. 1 din 21.11.2023
      • Hotărâri 19.12.2023
        • Hotărârea nr. 6 din 19.12.2023
        • Hotărârea nr. 5 din 19.12.2023
        • Hotararea nr. 4 din 19.12.2023
        • Hotararea nr. 3 din 19.12.2023
        • Hotărârea nr. 2 din 19.12.2023
        • Hotărârea nr. 1 din 19.12.2023
    • 2024
      • Hotărâri 02.02.2024
        • Hotărârea nr. 1 din 02.02.2024
        • Hotărârea nr. 2 din 02.02.2024
        • Hotărârea nr. 3 din 02.02.2024
        • Hotărârea nr. 4 din 02.02.2024
      • Hotărâri 29.03.2024
        • Hotărârea nr. 1 din 29.03.2024
        • Hotărârea nr. 2 din 29.03.2024
        • Hotărârea nr. 3 din 29.03.2024
        • Hotărârea nr. 4 din 29.03.2024
        • Hotărârea nr. 5 din 29.03.2024
        • Hotărârea nr. 6 din 29.03.2024
        • Hotărârea nr. 7 din 29.03.2024
        • Hotărârea nr. 8 din 29.03.2024
        • Hotărârea nr. 9 din 29.03.2024
        • Hotărârea nr. 10 din 29.03.2024
        • Hotărârea nr. 11 din 29.03.2024
      • Hotărâri 26.04.2024
        • Hotărârea nr. 1 din 26.04.2024
        • Hotărârea nr. 2 din 26.04.2024
      • Hotărâri 28.05.2024
        • Hotărârea nr. 1 din 28.05.2024
      • Hotărâri 18.07.2024
        • Hotărârea nr. 1 din 18.07.2024
        • Hotărârea nr. 2 din 18.07.2024
        • Hotărârea nr. 3 din 18.07.2024
        • Hotărârea nr. 4 din 18.07.2024
        • Hotărârea nr. 5 din 18.07.2024
        • Hotărârea nr. 6 din 18.07.2024
        • Hotărârea nr. 7 din 18.07.2024
        • Hotărârea nr. 8 din 18.07.2024
        • Hotărârea nr. 9 din 18.07.2024
        • Hotărârea nr. 10 din 18.07.2024
      • Hotărâri 30.07.2024
        • Hotărârea nr. 1 din 30.07.2024
        • Hotărârea nr. 2 din 30.07.2024
        • Hotărârea nr. 3 din 30.07.2024
        • Hotărârea nr. 4 din 30.07.2024
      • Hotărâri 13.09.2024
        • Hotararea nr. 1 din 13.09.2024
        • Hotararea nr. 2 din 13.09.2024
        • Hotararea nr. 3 din 13.09.2024
      • Hotărâri 14.11.2024
        • Hotărârea nr. 1 din 14.11.2024
        • Hotărârea nr. 2 din 14.11.2024
        • Hotărârea nr. 3 din 14.11.2024
        • Hotărârea nr. 4 din 14.11.2024
        • Hotărârea nr. 5 din 14.11.2024
        • Hotărârea nr. 6 din 14.11.2024
    • 2025
      • Hotărâri 28.02.2025
        • Hotărârea nr. 7 din 28.02.2025
        • Hotărârea nr. 6 din 28.02.2025
        • Hotărârea nr. 5 din 28.02.2025
        • Hotărârea nr. 4 din 28.02.2025
        • Hotărârea nr. 3 din 28.02.2025
        • Hotărârea nr. 2 din 28.02.2025
        • Hotărârea nr. 1 din 28.02.2025
      • Hotărâri 16.05.2025
        • Hotărârea nr. 6 din 16.05.2025
        • Hotărârea nr. 5 din 16 mai 2025
        • Hotărârea nr. 4 din 16.05.2025
        • Hotărârea nr. 3 din 16.05.2025
        • Hotărârea nr. 2 din 16.05.2025
        • Hotărârea nr. 1 din 16.05.2025
  • Metodologii
    • Metodologia privind Termenele de efectuare a certificatelor, expertizelor și avizelor medico-legale, precum și a analizelor de laborator în cadrul instituțiilor medico-legale
    • NORME METODOLOGICE REFERITOARE LA ÎNTOCMIREA ACTELOR MEDICO-LEGALE PSIHIATRICE
    • Metodologie Expertiză medico-legală pentru stabilirea stării de influență indusă de substanțele psihoactive
    • Metodologia de efectuare a expertizei medico-legale antropologice în vederea stabilirii vârstei unei persoane
    • NORME METODOLOGICE PRIVIND RECOLTAREA, DEPOZITAREA, TRANSPORTUL MOSTRELOR BIOLOGICE ÎN VEDEREA STABILIRII PREZENȚEI ÎN ORGANISM A SUBSTANȚELOR PSIHOACTIVE ÎN CAZUL PERSOANELOR IMPLICATE ÎN EVENIMENTE SAU ÎMPREJURĂRI ÎN LEGĂTURĂ CU TRAFICUL RUTIER, PRECUM ŞI PROCEDURA DE ANALIZARE A SUBSANŢELOR PSIHOACTIVE DIN PROBELE BIOLOGICE ÎN LABORATORUL DE TOXICOLOGIE MEDICO – LEGALĂ
  • Legislație
    • Ordonanța 1 /2000
    • Regulament
    • Norme metodologice
  • Organizare
    • Membrii Consiliului superior de medicină legală
    • Atribuții
    • Regulamentul de organizare şi funcţionare a Consiliului Superior de Medicină Legală
    • Comisia de atestare și evaluare a experților medico-legali
      • Membrii Comisiei de atestare a experților medico-legali
      • Regulament de organizare și funcționare a Comisiei de atestare și evaluare a experților medico-legali
    • Comisia de etică și deontologie
      • Membrii Comisiei de etică și deontologie
      • Regulamentul de organizare și funcționare a Comisiei de etică și deontologie a Consiliului Superior de Medicină Legală
      • Codul de etică și deontologie al expertului medico-legal
      • Decalogul expertului medico-legal
  • Rapoarte anuale
    • Raportul privind activitatea rețelei de Medicină legală pentru anul 2024
    • Raportul privind activitatea rețelei de Medicină legală pentru anul 2023
    • RAPORTUL PRIVIND ACTIVITATEA REŢELEI DE MEDICINĂ LEGALĂ ÎN ANUL 2022
    • RAPORTUL PRIVIND ACTIVITATEA REŢELEI DE MEDICINĂ LEGALĂ ÎN ANUL 2021
  • Politică de confidențialitate
  • Contact
Menu

Răspunsul CSML cu privire la cauzele rezultatelor negative oferite de sistemul toxicologic medico-legal, comparativ cu rata de pozitivitate la testarea de către organele de poliție, pentru testele efectuate în vederea stabilirii unei intoxicații acute cu substanțe psihoactive la șoferi

Posted on by

Ca răspuns la recentele articole apărute în presă, referitoare la cauzele rezultatelor negative oferite de sistemul toxicologic medico-legal (comparativ cu rata de teste pozitivitate la testarea de către organele de poliție) pentru testele efectuate în vederea stabilirii unei intoxicații acute cu substanțe psihoactive la șoferi, Consiliul superior de medicină legală,  în urma consultării cu reprezentanți ai Poliției Române, dorește să facă următoarele precizări:

  1. testarea șoferilor în trafic trebuie să îndeplinească o serie de deziderate, precum să ofere rezultate rapide, imediat disponibile, prin metode ușor de utilizat de personal nespecializat și cu rata decentă de siguranță a rezultatelor. Aceste deziderate pot fi obținute, însă, doar prin efectuarea unor teste de orientare sau prezumtive. În practica națională și internațională, există multe cazuri în care rezultatele pozitive ale testelor rapide nu sunt confirmate atunci când ele sunt analizate cu o tehnică mai sensibilă și mai specifică, cum este cea utilizată de către laboratoarele de toxicologie din cadrul sistemului medico – legal. Pentru o mai bună exemplificare, reamintim – fiind de dată recentă în memoria colectivă și practica medicală – că și testările rapide făcute pe durata pandemiei pentru identificarea SARS-COV2 (care se bazau pe același principiu de detectare imuno-enzimatic) au arătat o rată de sensibilitate și specificitate de circa 80%, inclusiv recomandările OMS și ale MS – prin protocoalele naționale implementate – menționând necesitatea confirmării/infirmării unui astfel de rezultat prin teste de performanță/certitudine (RT-PCR);
  2. erorile raportate în studiile din literatura internațională de specialitate sunt mai mari atunci când recoltarea în trafic se face în lipsa unui protocol înalt standardizat (precum cel din cazul unor studii de cercetare medicală), erorile testelor rapide pe salivă putând crește și funcție de:
    1. timpul scurs de la consum: fie prea scurt, situație în care încă nu se excretă substanța în salivă, fie prea lung (drogul este sub limita cut-off a testului);
    2. modificarea de pH a probei biologice, care  poate modifica rata de excreție sau inhiba activitatea enzimatică a glucozo-6 fosfat dehidrogenazei, care se regăsește în testele de tip EMIT;
    3. stimularea mecanică a secreției salivare, care scade rata de excreție salivară a drogurilor;
    4. flora bacteriană, care modifică concentrațiile unor substanțe prezente în salivă;
    5. condițiile de testare (temperatură inadecvată, expunere inadecvată la surse de lumină, infraroșii, ultraviolete, etc), care pot modifica activitatea enzimatică pe care se bazează unele teste;
    6. utilizarea unor substanțe care modifică rata de secreție salivară (antidepresive triciclice, antagoniști de receptori adrenergici);
    7. prezența în salivă a unor contaminanți, adulteranți sau excipienți ai dozei de stradă a drogului consumat sau din alimentația obșnuită, conservanți alimentari, produse pentru cosmetică sau igienă orală etc. 
    8. existența a numeroase substanțe care nu sunt incluse pe lista de substanțe interzise, dar care pot da reacții fals pozitive precum:
      1. reacții fals pozitive la amfetamine: medicamente pentru diabet, antiemetice, antibiotice, antialergice;
      2. cannabinoizi: antiinflamatorii, antivirale;
      3. barbiturice: antiinflamatorii;
      4. opiacee: antitusive (multe medicamente utilizate pentru răceală și gripă conținând codeină, care pozitivează testele rapide), antibiotice, antialergice, antiepileptice, vasodilatatoare. Toate aceste reacții fals pozitive sunt pot fi infirmate prin analiza toxicologică medico-legală pe probe de sânge.
  3. Trebuie de asemenea menționat că sensibilitatea și specificitatea variază mult și funcție de performanța echipamentului utilizat pentru testarea rapidă în trafic.
  4. Examinările toxicologice efectuate în cadrul instituțiilor medico-legale sunt de confirmare, ceea ce înseamnă că ele au rolul de a identifica, cu certitudine, substanțele psihoactive consumate de șoferi, dar totodată și cataboliții lor.
  5. testele rapide utilizate în cadrul Poliției Române sunt teste rapide de screening sau de orientare și nu sunt teste de diagnostic sau de certitudine, așa cum sunt analizele efectuate în cadrul INML sau IML, iar în cazul unui rezultat pozitiv, în mod obligatoriu acesta trebuie confirmat și prin alte metode de investigație. În acest sens, pentru mărirea acurateței și selectivității metodei de testare în trafic de către Poliția Rutieră, au fost achiziționate ultimele generații de echipamente Dräger, utilizate totodată și de către majoritatea polițiilor din alte state, astfel încât să fie redusă, atât cât permit aceste metode, rata de testare fals pozitivă sau fals negativă. Aceste echipamente urmează să le înlocuiască în următoarea perioadă pe cele vechi încă existente la nivel național, omogenizând astfel diferențele observate în diverse regiuni ale țării din punct de vedere al variațiilor de cazuri confirmate sau infirmate de către laboratoarele de medicină legală. Mai mult, personalul care efectuează testarea este instruit, iar procesul de testare în sine este procedurat și respectat cu strictețe, inclusiv consemnarea consumului de către subiect a unor substanțe neinterzise, medicamente sau alimente, declarate de către producătorul echipamentului ca fiind posibil interferente asupra rezultatului, ceea ce se consemnează în procesul verbal întocmit în acest sens. Evident, persoana care urmează a fi supusă testării are posibilitatea optării pentru efectuarea acestui test orientativ la fața locului sau de a fi condus direct la o unitate medicală autorizată pentru recoltarea probelor biologice care vor face obiectul analizelor de laborator într-o unitate medico-legală;
  6. Testele de confirmare realizate în cadrul instituțiilor medico-legale au scopul de a minimiza numărul de cazuri fals pozitive (deci de a elimina riscul ca o persoană care NU a consumat să fie fals considerată un consumator). Având în vedere sensibilitate extremă a testelor de confirmare care sunt realizate în cadrul instituțiilor medico-legale care este asociată cu o rată de rezultate fals negative extrem de redusă (spre 0%), este extrem de improbabil ca un consum de substanțe psihoactive să nu fie detectat. Prin urmare, testele de confirmare realizate în cadrul instituțiilor medico-legale detectează, cu o probabilitate foarte aproape 100%, cazurile de consum și exclud, cu o probabilitate foarte apropiată de 100%, reacțiile fals pozitive, permitind si determinări cantitative si discriminative incluzind nu numai categoria de substanta, ci insasi substanta particulara, respectiv metabolitii acesteia, diferențiind o substanță interzisă de alte substanțe, care au o formulă chimică asemănătoare, dar care nu sunt interzise
  7. instituțiile medico-legale se confruntă cu probleme deosebite de logistică determinate de creșterea exponențială a numărului de solicitări de efectuare a testelor pentru substanțe psihoactive și de apariție a unor noi substanțe psihoactive, a căror determinare necesită echipamente de înaltă performanță, extrem de costisitoare. Aceste probleme de logistică sunt cauzate primar de lipsa cronică de finanțare a acestei activități (în particular) dar și a sistemului medico-legal (în general), lipsă de finanțare care este în bună măsură generată chiar de refuzul repetat al Ministerului Afacerilor Interne de a aproba mărirea tarifelor medico-legale (care sunt la același nivel din 2006, deci de aproape 20 de ani), în condițiile unei creșteri extrem de mari a costurilor cu reactivi, materiale și echipamente;
  8. cu toate acestea, în cadrul instituțiilor medico-legale, personalul de specialitate face eforturi supraomenești să minimizeze timpii de așteptare și totodată să asigure analize care să aibă valoare probatorie maximă în justiție, fără însă a putea trece peste timpii și procedurile extrem de stricte de administrare, prelucrare și interpretare a acestor probe fapt ce, coroborat cu cele menționate la punctul anterior, duc la apariția unor întârzieri în prelucrarea probelor;
  9. În ultimii ani, sistemul medico-legal a solicitat, în mod repetat, achiziționarea de echipamente ultraperformante, care să permită realizarea mai rapidă a acestor testări și care să identifice și substanțe psihoactive de generație nouă, solicitări cărora nu li s-a răspuns pozitiv până în momentul de față.
  10. Având în vedere afirmațiile din presă, conform cărora “După analiza cifrelor, reprezentanții poliției spun că au observat și un fenomen ciudat legat de testele fals pozitive. Ei susțin că au motive să creadă că unii șoferi drogați sunt ajutați de medicii legiști să scape” (https://stirileprotv.ro/stiri/actualitate/record-negativ-la-numarul-de-soferi-prinsi-drogati-la-volan-in-2023-politia-crede-ca-unii-dintre-ei-sunt-ajutati-sa-scape.html), afirmații care au fost atribuite tendențios și fals Poliției Române, dorim să prezentăm o statistică intermediară, realizată pe cazurile analizate pe anii 2022 și 2023, din care se poate constata rata de reacții fals pozitive                                                         
JUDEŢ Procent cazuri confirmate 2022 (rezultate confirmate în cadrul instituțiilor medico-legale/rezultatele testelor rapide) Procent cazuri confirmate 2023 (rezultate confirmate în cadrul instituțiilor medico-legale/rezultatele testelor rapide) Număr total de cazuri lucrate în anul 2022 Număr total de cazuri lucrate în anul 2023
BUCUREŞTI 84 75 887 326
ILFOV 94 70 101 47
IALOMIŢA 68 0 25 2
CALARAŞI 82 79 67 34
GIURGIU 76 65 62 17
DOLJ 81 67 175 73
OLT 45 78 11 9
MEHEDINTI 82 77 82 31
VÂLCEA 34 51 73 39
BRAŞOV 87 88 199 96
PRAHOVA 83 76 123 50
TELEORMAN 75 77 24 13
BUZĂU 91 72 23 32
CONSTANŢA 83 75 179 40
DÂMBOVIŢA 98 97 54 76
GORJ 47 88 17 8
ARGEŞ 45 30 29 23
TULCEA 100 60 5 10
COVASNA 67 0 3 0
INML 82 75 2139 926
Timis 84 73 229 267
Arad 84 76 110 122
Caras-Severin 80 77 40 82
Bihor 48 95 64 21
Hunedoara 100 100 4 3
Satu Mare 100 0 11 0
IML Timișoara 79 75 458 495
0 0 0 0
Cluj-Napoca 0 31 185
Maramureș 0 0 0 0
Bistriţa 0 54 0 191
Sibiu 53 56 94 124
Alba 0 33 0 132
Satu Mare 80 83 82 65
Sălaj 0 0 0 0
IML Cluj 66 47 176 697
Mureş 91 80 64 81
Harghita 100 28 6 60
Covasna 88 77 33 64
IML Tg Mureș 90 64 103 205
Iași 61 32 66 60
Vaslui 50 22 14 49
Bacău 42 85 45 26
Suceava 67 42 21 101
Botoșani 77 47 22 32
Neamț 82 53 57 51
Brăila 47 22 38 140
Galați 79 81 119 134
Vrancea 78 59 54 93
IML Iași 68 48 436 686
Total 79 62 3312 3009

Valori brute (număr cazuri) la nivelul întregii rețele de medicină legală, finalizate la momentul solicitării acestor statistici la nivel local, la care a existat și testare pozitivă în trafic de către poliție.

2022 test rapid  confirmare 2023 test rapid confirmare

3312 2616 3009 1858

 

  1. Analizând datele din tabel, reies următoarele aspecte pe care le considerăm relevante:
  • În județele arondate fiecărui institut medico-legal există o variabilitate extrem de mare a rezultatelor funcție de județul unde a fost realizată testarea în trafic. Acest aspect confirmă existența unor deficite semnificative care apar până la momentul luării în lucru a probelor la instituția medico-legală unde se efectuează examenul toxicologic, DEOARECE tehnica de lucru, aparatura și personalul care realizează testările sunt același;
  • Rata de confirmare a scăzut semnificativ între 2022 și 2023 (cu precizarea că datele de pe 2023 nu sunt complete, statistica fiind realizată înainte de încheierea anului curent). Cu toate acestea, există județe unde rata de confirmare a crescut semnificativ în 2023 (vezi de exemplu Bacău de la 42 la 85 %, Gorj de la 48 la 88%), ceea ce din nou sugerează existența unor probleme legate mai degrabă de detecția rapidă (în trafic), transportul sau depozitarea probelor până la nivelul institutelor medico-legale, probleme care în respectivele județe au fost corectate.
  • Scăderi și creșteri mari procentuale au fost constatate în general în județele cu un număr mic de testări. Odată ce numărul de testări crește, rezultatele tind să se apropie de media institutului respectiv.
  • În general, rate mai mici de rezultate fals pozitive sunt obținute în cadrul județelor unde există institute medico-legale, dar și a județelor în care există orașe mari, ca poli regionali de dezvoltare.

 

  1. Analizând ratele de pozitivitate funcție de grupele de substanțe psihoactive (rezultate centralizate de la 4 institute medico-legale)  au fost obținute următoarele rezultate:
Substanță Rată pozitivitate 2022 Rată pozitivitate 2023
OPIACEE 64 63
METADONA 90 45
AMFETAMINA 29 17
METAMFETAMINA 67 40
CANABINOIZI 94 84
COCAINA 83 71
BENZODIAZEPINE 22 17
ALTELE (total) ketamina, antidepresive triciclice 62 55
  • din tabelul de mai sus reiese că pentru anumite substanțe, precum cannabinoizii sau cocaina, cazurile fals pozitive sunt relative rare. Pentru altele, precum benzodiazepine sau amfetamină, procentul numărului de rezultate fals pozitive pe  teste rapide din salivă este extrem de mare. La metadonă a crescut mult numărul de cazuri fals pozitive în 2023, dar trebuie menționat că numărul de cazuri detectate este redus;

 

  1. menționăm de asemenea faptul că în cadrul laboratoarelor medico-legale probele biologice sunt conservate până la termenul legal (existând și probe martor), acestea putând fi oricând reanalizate pentru a înlatura orice dubiu. De asemenea, în memoria aparatelor de laborator / de detecție instrumentală se stochează rezultatele determinărilor  – nu numai la nivel de confirmare / infirmare / cantitativ, dar și curbele de calibrare / de detecție și comparare cu librăriile de date tipice, astfel că rezultatele toxicologice pot fi oricând reevaluate/reinterpretate în cadrul altui laborator de toxicologie medico-legală.

 

În concluzie

Ca urmare a interesului public deosebit referitor la modul în care se realizează testările toxicologice în cadrul institutelor medico-legale, cu precădere a faptului că acestea infirmă, în urma analizelor probelor de sânge și urină unele testări rapide efectuate în trafic, precum și a existenței în mass-media a unor articole care au sugerat existența unor manipulări a acestor rezultate în cadrul instituțiilor medico-legale, Consiliul superior de medicină legală, în colaborare cu reprezentanți ai Poliției Române, au realizat o evaluare primară a datelor referitoare la rezultatele analizelor toxicologice din anii 2022-2023 realizate în cazul șoferilor la care în trafic a fost detectat un rezultat rapid pozitiv la droguri, constatând următoarele:

  1. Rezultatele obținute în cadrul laboratoarelor de toxicologie medico-legală din cadrul institutelor medico-legale au o variabilitate extrem de mare de la județ la județ și de la an la an;
  2. Motivele principale ale apariției acestei variabilități sunt reprezentate de modalitatea de testare în trafic (cel mai probabil tipul de aparat utilizat în testare, cu mențiunea că reprezentanții Poliției Române au confirmat faptul că în momentul de față există proceduri de achiziție care au drept scop înlocuirea aparatelor care au avut rate mari de rezultate fals pozitive) dar și modelele de consum mult diferite în județe, procentul de cazuri fals pozitive fiind mult influențat de tipul de substanță la care testul rapid a ieșit pozitiv.

Consiliul superior de medicină legală va publica rezultatele detaliate ale acestui studiu pe site-ul oficial (www.csml.ro), inclusiv statistici pe fiecare județ. De asemenea, Consiliul își manifestă disponibilitatea de a lucra oricând cu părțile interesate în vederea optimizării activității de testare a șoferilor prin elaborarea de metodologii, cursuri de pregătire sau propuneri legislative. 

1 thought on “Răspunsul CSML cu privire la cauzele rezultatelor negative oferite de sistemul toxicologic medico-legal, comparativ cu rata de pozitivitate la testarea de către organele de poliție, pentru testele efectuate în vederea stabilirii unei intoxicații acute cu substanțe psihoactive la șoferi”

  1. Pingback: De ce multe dintre testele făcute șoferilor pentru depistarea consumului de droguri nu se confirmă. Explicațiile medicilor legiști – Știri noi

Comments are closed.

Anunțuri recente

  • Drept la replica
  • ANUNȚ
  • Sărbători fericite!
  • Lista cu medicii legiști experți evaluatori
  • Congresul Național de Medicină Legală 2025

Categorii

  • Droguri
  • Organizare
  • Uncategorized
©2025 Consiliul superior de medicină legală