Art. 1 Comisia de atestare și evaluare a experților medico-legali (numită mai departe Comisia) este o comisie de lucru permanentă care funcționează în cadrul Consiliului Superior de Medicină Legală.
Art. 2 Comisia este organizată și își desfășoară activitatea în concordanță cu Regulamentul de organizare și funcționare a Consiliului Superior de Medicină Legală, cu prevederile din legislația medico-legală și ale Codurilor penal, civil, de procedură penală și de procedură civilă.
Art. 3 Componența comisiei de atestare și evaluare a experților medico-legali
(1) Comisia de atestare și evaluare a experților medico-legali este formată dintr-un președinte, doi membri permanenți și un membru supleant, aleși cu votul majorității membrilor Consilului superior, dintre membrii acestuia, având un mandat pentru o perioadă de 2 ani, cu posibilitatea reînnoirii acestuia.
(2) Calitatea de membru în Comisia de de atestare și evaluare a experților medico-legali este incompatibilă cu cea de membru în Biroul executiv sau de membru în Comisia de etică și deontologie.
Art. 4 Activitatea Comisiei de atestare și evaluare a experților medico-legali
(1) Comisia își desfășoară activitatea:
a) în cadrul unor întruniri periodice
b) prin ședințe de lucru convocate de către președintele comisiei, la solicitarea Biroului executiv al Consiliului superior.
(2) Atribuțiile Comisiei includ:
a) evaluarea îndeplinirii criteriilor de atestare a calității de expert medico-legal oficial
b) evaluarea îndeplinirii criteriilor de atestare a calității de expert medico-legal ce poate fi numit de organele judiciare la solicitarea părților
c) evaluarea anuală a experților medico-legali angajați în cadrul instituțiilor medico-legale publice
d) evaluarea anuală a experților medico-legali ce pot fi numiți de organele judiciare la solicitare părților
e) analizarea sesizărilor cu privire la activitatea experților medico-legali, la solicitarea Biroului executiv al Consiliului superior de medicină legală, care se referă la nerespectarea legislației medico-legale sau a normelor metodologice aprobate de către Consiliul superior de medicină legală
f) analizarea sesizărilor cu privire la activitatea profesională a experților medico-legali recomandați numiți la solicitarea părților, la solicitarea Biroului executiv al Consiliului superior de medicină legală.
(3) evaluarea sesizărilor prevăzute la lit. c) și d) din alineatul (2) se face prin ședințe de lucru a căror dată este stabilită în maxim 5 zile lucrătoare de la data solicitării
(4) în urma evaluării, Comisia întocmește un raport scris ce va fi pus la dispoziția Biroului executiv cu cel puțin 10 zile înainte de următoarea ședință a Consiliului superior, pentru a fi pus pe ordinea de zi a acestuia.
(5) Dacă este cazul, Comisia va propune în cadrul raportului măsuri de remediere a abaterilor, care vor fi supuse aprobării în plenul Consiliului superior.
(6) Întrunirile membrilor Comisiei de atestare și evaluare a experților medico-legali în sedințe de lucru, între sedințele de plen ale Consiliului superior, se vor desfășura de regulă on-line și doar în cazuri exceptionale cu prezență fizică a membrilor comisiei în cadrul INML „Mina Minovici” București.
Art. 5 Criteriile de atestare, suspendare sau retragere a calității de expert medico-legal sunt cele prevăzute în Ordinul nr. 938/2005 pentru aprobarea criteriilor de atestare a calităţii de expert medico-legal, precum şi pentru stabilirea condiţiilor de suspendare sau de retragere a calităţii de expert medico-legal.
Art. 6 (1) Îndeplinirea criteriilor necesare pentru a dobândi calitatea de expert medico-legal va fi realizată pe baza unui dosar care să conțină documente justificative, înaintat Comisiei prin secretariatul Consiliului superior de medicină legală.
(2) Comisia va evalua documentele și va întocmi raportul până cu cel mult 10 zile înainte de următoarea ședință a Consiliului superior de medicină legală.
(3) Dacă dosarul prevăzut la alin. (1) este trimis către secretariatul Consiliului cu mai puțin de 20 de zile înainte de o ședință a Consiliului superior de medicină legală, ședința de lucru a Comisiei va fi programată după ședința Consiliului superior, propunerea de atestare fiind pusă pe ordinea de zi a următoarei ședințe a acestuia.
Art. 7 Comisia va elabora anual un raport, prezentat cu ocazia primei ședințe din anul următor a Consiliului superior de medicină legală, din care să reiasă:
a) lista experților medico-legali din cadrul fiecărei instituții medico-legale publice
b) lista experților medico-legali ce pot fi numiți de către organele judiciare la solicitarea părților
c) lista experților medico-legali a căror calitate a fost suspendată sau retrasă, inclusiv durata sancțiunii și măsurile de remediere, cu stadiul implementării lor
Art 8. Evaluarea calității de expert medico-legal:
(1) Evaluarea calității de expert medico-legal angajat în cadrul unei instituții medico-legale publice, pe baza art. 4 alin. (2) lit. c) se face pe baza:
a. unei adrese din partea șefului de serviciu de medicină legală, prezentată în cadrul raportării anuale solicitate de Consiliul superior de medicină legală, din care să reiasă lista de experți medico-legali angajați în cadrul instituției
b. evaluarea absenței/prezenței unor sancțiuni care atrag suspendarea sau retragerea calității de expert medico-legal, conform Art. 7 lit. c).
(2) Evaluarea calității de expert medico-legal ce poate fi numit de organele judiciare la solicitarea părților, pe baza Art. 4 alin. (2) lit. d) se face pe baza:
a. unei adrese din partea expertului medico-legal, din care să reiasă continuarea activității independente;
b. evaluarea absenței/prezenței unor sancțiuni care atrag suspendarea sau retragerea calității de expert medico-legal, conform Art. 7 lit. c).
(3) Evaluarea sesizărilor cu privire la activitatea experților medico-legali, care se referă la nerespectarea legislației medico-legale sau a normelor metodologice aprobate de către Consiliul superior de medicină legală se face pe baza analizei sesizărilor primite în acest sens și a rapoartelor Comisiilor mixte Ministerul Sănătății – Ministerul Justiției precum și a avizelor emise de către Comisiile de avizare și control și Comisia superioară medico-legală
(4) Evaluarea sesizărilor cu privire la activitatea profesională a experților medico-legali se face prin evaluarea avizelor emise de către Comisiile de avizare și control și Comisia superioară medico-legală
Art. 9 Sancțiuni
(1) Dacă sunt constatate abateri profesionale de la normele procedurale sau metodologice, Comisia va putea propune, motivat, una din următoarele sancțiuni:
a) mustrare scrisă;
b) suspendarea calității de expert medico-legal pe o perioadă de până la 6 luni;
c) retragerea calității de expert medico-legal;
d) interzicerea expertului medico-legal oficial de a desfășura anumite activități specifice medico-legale;
e) efectuarea unui stagiu de pregătire profesională într-un institut medico-legal pentru o perioadă de cel mult 3 luni.
(2) Biroul executiv va supune plenului Consiliului superior spre analiză și aprobare prin vot propunerea Comisiei de atestare și evaluare a experților medico-legali privind expertul medico-legal.
Art. 10 La data intrării în vigoare a prezentului regulament, regulamentele anterioare privind organizarea și funcționarea Comisiei de atestare și evaluare a experților medico-legali se abrogă.