Cap. I. Dispoziții generale
Art. 1. Consiliul superior de medicină legală (numit în continuare Consiliul superior) se organizează și funcționează în baza dispozițiilor Ordonanței de Guvern nr. 1/2000 privind organizarea activităţii şi funcţionarea instituţiilor de medicină legală cu modificările și completările ulterioare, a Hotărârii nr. 774/2000 privind aprobarea Regulamentului de aplicare a dispoziţiilor O.G. nr. 1/2000 cu modificările și completările ulterioare, a Normelor Procedurale privind efectuarea expertizelor, a constatărilor și a altor lucrări medico-legal, aprobate prin Ordinul nr. 1.134/C/255/2000, publicat în Monitorul Oficial nr. 459 din 19 septembrie 2000 cu modificările și completările ulterioare.
Art. 2. Consiliul superior coordonează, sub raport științific și metodologic, împreună cu Ministerul Sănătății, activitatea de medicină legală la nivel național.
Cap. II. Organizarea și atribuțiile Consiliului superior
Art 3. Componența Consiliului superior include:
a) directorii institutelor de medicină legală;
b) profesorii de medicină legală din țară;
c) șeful comisiei de specialitate a Colegiului Medicilor din România;
d) 3 medici legiști din diferite servicii de medicină legală județene, numiți prin ordin al ministrului sănătății;
e) președintele comisiei de specialitate din Ministerul Sănătății;
f) un reprezentant al Ministerului Sănătății, numit prin ordin al ministrului sănătății;
g) un reprezentant al Ministerului Justiției, numit prin ordin al ministrului justiției;
h) un reprezentant al Ministerului Public, numit prin ordin al ministrului justiției;
i) un reprezentant al Ministerului Administrației și Internelor, numit prin ordin al ministrului administrației și internelor.
Art. 4. Atribuțiile Consiliului superior:
a) coordonează activitatea de medicină legală, din punct de vedere ştiinţific şi metodologic, împreună cu Ministerul Sănătăţii, în vederea asigurării unei practici medico-legale unitare pe întregul teritoriu al ţării;
b) inițiază studii de cercetare medico-legală și din domenii conexe;
c) acreditează noi metode de cercetare științifică ce urmează a fi aplicate în practică;
d) elaborează protocoale de verificare experimentală și standardizare a unor noi metode științifice cu aplicabilitate în cadrul activității medico-legale;
e) elaborează norme metodologice pentru efectuarea expertizelor și a altor acte medico-legale;
f) convoacă anual reuniuni cu medicii legiști și alte părți interesate pentru a analiza expertizele controversate și pentru a actualiza normele metodologice pentru efectuarea expertizelor și a altor acte medico-legale;
g) propune spre adoptare Ministerului Sănătății componența nominală și modul de funcționare ale Comisiei superioare medico-legale și ale comisiilor de avizare și control al actelor medico-legale;
h) întocmește raportul anual cu privire la activitatea medico-legală la nivel național, inclusiv morbiditatea și mortalitatea medico-legală, informând Ministerul Sănătăţii, Ministerul Justiţiei, Ministerul Public şi Ministerul Administraţiei şi Internelor;
i) propune structura organizatorică a institutelor de medicină legală;
j) stabilește competența de efectuare a unor acte medico-legale în cazul unor conflicte de competență între o instituție de medicină legală și Institutul Național de Medicină Legală;
k) atestă calitatea de expert medico-legal și stabilește criteriile de atestare a acestora;
l) evaluează anual calitatea de expert medico-legal, putând suspenda sau retrage această calitate;
m) își dă acordul pentru angajarea, transferul, prelungirea sau desfacerea contractului individual de muncă al personalului cu pregătire superioară din instituţiile de medicină legală;
n) sprijină, prin mijloace specifice, activitatea medico-legală;
o) stabilește lista cuprinzând experții din rândul cărora părţile interesate pot solicita, cu plată, medici legişti sau specialişti care să asiste experţii oficiali desemnaţi, potrivit legii, pentru anumite activităţi medico-legale.
Art. 5. Conducerea Consiliului superior
(1) Conducerea Consiliului superior este asigurată de un Președinte.
(2) Președintele Consiliului superior este desemnat, prin votul majorității membrilor, pe o perioadă de 2 ani, cu posibilitatea reînnoirii mandatului.
(3) Președintele, împreună cu alți doi membri ai Consiliului superior, aleși printr-o procedură similară celei prevăzute la alin (2), formează Biroul executiv.
(4) În caz de imposibilitate a exercitării atribuțiilor, președintele este înlocuit de unul dintre membrii Biroului executiv până când acesta își poate relua atribuțiile sau până când se votează, conform procedurii prevăzute la alin. (2), un alt președinte al Consiliului superior, după caz.
Art. 6. Președintele Consiliului superior are următoarele atribuții:
a) reprezintă Consiliul superior în relațiile cu terții;
b) stabilește ordinea de zi a întrunirilor Consiliului superior;
c) pregătește materialele pentru întrunirile Consiliului superior;
d) comunică membrilor Consiliului superior data și ora, precum și modul de desfășurare ale întrunirilor Consiliului superior;
e) aprobă participarea altor persoane la ședințele Consiliului.
Art. 7.-
(1) Biroul executiv are următoarele atribuții:
a) propune ordinea de zi a întrunirilor Consiliului superior;
b) rezolvă problemele urgente ce se ivesc între sesiunile Consiliul superior, care nu necesită o hotărâre adoptată în plen;
c) răspunde la comunicări adresate Consiliului superior, care nu necesită emiterea unei hotărâri în plen, la solicitarea Președintelui, printr-unul dintre membrii săi, desemnați de președinte în acest sens;
d) stabilește competența de efectuare a unor acte medico-legale în cazul unor conflicte de competență între o instituție de medicină legală și Institutul Național de Medicină Legală;
e) membrii Biroului executiv sunt membri de drept în toate comisiile de lucru temporare, pentru a putea organiza desfășurarea optimă a acestora între întrunirile Consiliului.
(2) Dacă unul dintre membrii Biroului executiv se află într-o situație de incompatibilitate cu una dintre atribuțiile prevăzute la alin. (1) va anunța Președintele și se va recuza.
Cap. III. Funcționarea Consiliului superior
Art. 8. –
(1) Activitatea Consiliului superior se desfășoară în cadrul întrunirilor periodice, prin sesiuni de lucru ale Biroului executiv și prin comisii de lucru temporare sau permanente.
(2) Prezența membrilor la întrunirile Consiliului superior este obligatorie, cu excepția unor situații temeinic justificate, motivate în scris și aduse la cunoștința Biroului Executiv înainte de ședință.
Art. 9. Întrunirile Consiliului superior
(1) Întrunirile Consiliului superior se desfășoară la sediul Institutului Național de Medicină Legală.
(2) Întrunirile Consiliului superior se desfășoară doar dacă sunt prezenți cel puțin jumătate dintre membrii acestuia.
(3) Întrunirile Consiliului superior au loc pe baza unei agende de lucru, comunicată de secretariatul acestuia, cu minim 5 zile anterior ședinței.
(4) Adăugarea unor puncte noi pe agenda de lucru, cu mai puțin de 5 zile anterior datei întrunirii Consiliului superior, se face doar în situații de excepție, doar cu acordul președintelui Consiliului superior.
(5) Întrunirile Consiliului superior se pot desfășura fizic sau, în situaţii excepţionale, prin videoconferință.
(6) La întrunirile Consiliului superior pot fi invitate alte persoane, în funcție de problematica discutată, cu acordul președintelui.
(7) Consiliul superior se întrunește semestrial sau ori de câte ori este necesar, la cererea președintelui sau la cererea a cel puțin unei treimi din numărul membrilor săi.
Art.10. Secretariatul Consiliului superior
(1) Activitatea de secretariat este asigurată de către Instituția medico-legală unde activează președintele Consiliului superior.
(2) Secretariatul Consiliului superior este asigurat de o persoană desemnată de către președintele Consiliului superior, din cadrul instituției medico-legale din care face parte.
(3) Atribuțiile Secretariatului Consiliului superior:
a) ține evidența strictă a tuturor intrărilor și ieșirilor, atât în format fizic, cât și electronic;
b) pregătește materialele pentru activitatea Consiliului superior;
c) tehnoredactează hotărârile și alte documente ale Consiliului superior;
d) încarcă pe website-ul Consiliului superior toate documentele relevante, inclusiv toate hotărârile emise de către Consiliul superior și Comisiile permanente;
e) menține o listă actualizată cu experții medico-legali oficiali din fiecare instituție medico-legală, precum și cu cei care pot fi numiți la solicitarea părților;
f) întocmește procesele verbale de ședință ale întrunirilor în plen ale Consiliului superior.
(4) Orice solicitare adresată Consiliului superior sau care ține de atribuția Consiliului superior și care nu a fost îndreptată inițial către secretariatul Consiliului superior de către emitent, va fi transmisă către secretariat în termen de maxim 2 zile lucrătoare, de către instituția medico-legală care a primit-o, aceasta având și obligația de a informa emitentul cu privire la redirecționarea solicitării.
Art. 11. Comisiile de lucru permanente
(1) Comisiile de lucru permanente sunt:
a) comisia de etică și deontologie;
b) comisia de atestare și evaluare a experților medico-legali.
(2) Membrii comisiilor permanente sunt aleși cu votul majorității membrilor Consiliului superior.
(3) Membrii comisiilor permanente au un mandat de 2 ani, care poate fi reînnoit prin procedura menționată la alin. (2).
Art. 12. Comisia de etică și deontologie:
(1) Comisia de etică și deontologie este formată dintr-un președinte, patru membri permanenţi și un membru supleant.
(2) Calitatea de membru în Comisia de etică și deontologie este incompatibilă cu cea de membru în Biroul executiv și cu cea de membru în Comisia de atestare și evaluare a experților medico-legali.
(3) Comisia de etică și deontologie are următoarele atribuții:
a) elaborează și actualizează periodic Codul de etică al medicului legist, care intră în vigoare după aprobarea sa în plenul Consiliului superior;
b) analizează abaterile etice ale medicilor legiști, la propunerea Consiliului superior, în raport cu prevederile Codului de etică al medicului legist;
c) propune sancțiuni în cazul constatării unor abateri etice săvârșite de medicii legiști.
(4) Codul de etică va fi elaborat în termen de maxim 30 de zile de la data numirii membrilor Comisiei de etică și va fi supus aprobării în plenul Consiliului superior.
(5) Sancțiunile propuse de către Comisia de etică și deontologie pot fi:
a) mustrare;
b) avertisment;
c) suspendarea calităţii de expert medico-legal pe o perioadă de cel mult 3 luni;
d) retragerea calității de expert medico-legal.
(6) Deciziile de sancționare sunt aduse la cunoştinţa Consiliului superior de către Preşedintele comisiei.
Art. 13. Comisia de atestare și evaluare a experților medico-legali
(1) Comisia de atestare și evaluare a experților este formată dintr-un președinte, doi membri permanenți și un membru supleant, aleși cu votul majorității membrilor Consiliului superior, dintre membrii Consiliului superior.
(2) Calitatea de membru în Comisia de atestare și evaluare a experților este incompatibilă cu cea de membru în Biroul executiv și cu cea de membru în Comisia de etică și deontologie.
(3) Comisia de atestare și evaluare a experților medico-legali are următoarele atribuții:
a) evaluarea documentelor necesare în vederea atestării experților medico-legali oficiali și a celor ce pot fi numiți de organele judiciare la solicitarea părților;
b) evaluarea calității de expert medico-legal, putând recomanda, motivat, suspendarea sau retragerea acestei calități;
d) evaluarea deficiențor științifice majore în cadrul actelor medico-legale oficiale și independente, la solicitarea Consiliului superior;
e) propunerea unor măsuri de remediere a abaterilor importante de la metodologia științifică medico-legală, care vor fi supuse aprobării în plenul Consiliului superior.
(4) În urma evaluării, Comisia de atestare și evaluare a experților medico-legali poate propune:
a) continuarea activității specifice de către medicul legist respectiv;
b) mustrare scrisă;
c) suspendarea calității de expert medico-legal pe o perioadă de până la 6 luni de zile;
d) retragerea calității de expert medico-legal;
e) interzicerea participării expertului medico-legal oficial la anumite activități specifice medico-legale, cum ar fi: efectuarea serviciului de gardă sau de permanență, întocmirea unor acte medico-legale;
f) obligarea expertului medico-legal la efectuarea unui stagiu de pregătire profesională într-un institut medico-legal pe o perioadă de cel mult 3 luni de zile.
Art. 14. –
(1) Comisiile de lucru temporare sunt stabilite, prin hotărâre a Consiliului superior, în vederea realizării diferitelor atribuții metodologice sau științifice ale acestuia, precum cele referitoare la realizarea de metodologii unitare, metode de validare a unor tehnici noi etc.
(2) Comisiile de lucru temporare pot include un număr variabil de membri, atât din cadrul Consiliului, cât și din afara acestuia.
(3) Ședințele de lucru ale Comisiilor de lucru temporare se finalizează cu un Raport scris, care va fi supus validării în plenul Consiliului superior.
(4) Activitatea comisiilor de lucru temporare se desfășoară sub coordonarea Biroului executiv, care asigură și infrastructura tehnică necesară.
Cap. IV. Hotărârile Consiliului superior
Art. 15. Hotărârile Consiliului superior pot fi adoptate, la propunerea preşedintelui sau a Biroului executiv, cu majoritate absolută a membrilor.
Art. 16. Hotărârile Consiliului superior sunt publicate pe website-ul propriu, în termen de 7 zile de la semnare. Hotărârile care se referă la realizarea de metodologii și noi metode științifice se trimit către Ministerul Sănătății, în vederea avizării.
Art. 17. Hotărârile adoptate de către Consiliul superior în cadrul sesiunilor sunt obligatorii în reţeaua medico-legală din România, inclusiv pentru medicii legiști care desfășoară activitate privată.
Art. 18. Hotărârile Consiliului superior, precum și alte acte emise de către acesta, pot fi semnate olograf sau electronic, prin semnătură electronică avansată sau calificată, fără a fi necesară parafarea lor.
Cap. V. Finanţarea Consiliului superior
Art. 19. Consiliul superior nu are buget propriu.
Art. 20. –
(1) Cheltuielile ocazionate de organizarea sesiunilor Consiliului superior sunt asigurate prin contribuţia institutelor de medicină legală.
(2) Cheltuielile generate de deplasarea membrilor titulari la sesiunile Consiliului superior sunt suportate de instituţiile din care aceştia fac parte.
(3) Cheltuielile generate de deplasarea invitaţilor la sesiunile Consiliului superior sunt suportate de către aceştia.
Art. 21. Alte cheltuieli generate de activitatea Consiliului superior, inclusiv cele juridice, sunt suportate de instituția medico-legală la care este afiliat președintele Consiliului superior.
Cap. VI. Dispoziţii finale şi tranzitorii
Art. 22. Prezentul regulament intră în vigoare la data adoptării în sesiunea plenului Consiliului superior.
Art. 23. De la data intrării în vigoare a prezentului regulament, Regulamentele de organizare şi funcţionare a Consiliului superior adoptate anterior se abrogă.